
 

 

Joint position paper to the High Level Group on Media Freedom and 

Pluralism created by the European Commission on the Hungarian Media 

Law and its Application 

by the  

Hungarian Europe Society, Hungarian Civil Liberties Union, Eötvös Károly Public Policy 

Institute, Standard (Mérték) Media Monitor 

Executive summary 

We welcome and concur with the Hungarian Constitutional Court’s recent decision to annul four key areas of 
the Hungary’s new media legislation. However it is our position that the Court’s ruling does not address 
critical aspects of the legislation that pose a fundamental threat to media freedom and pluralism in Hungary. 
We therefore urge the High Level Group on Media Freedom to examine a number of additional issues related 
to Hungary’s new media laws and media regulation system.  

As noted, several provisions of the media laws were examined and found unconstitutional by Hungary’s 
Constitutional Court on 19th December 2011. But the Court left many of the most problematic elements 
untouched. The most significant of these are the appointment system and the competences of the Media 
Authority and its Media Council. The Media and Telecommunication Authority and its Media Council were 
created by the Act on Media Services and Mass Communication (Act CLXXXV of 2010), a key piece of the 
new media law “package” passed by Hungarian lawmakers in 2010. The chairperson and all four members of 
the Media Council have been appointed, nominated and elected by Hungary’s governing majority. The 
chairperson of the Media Authority and of the Media Council, former Fidesz MP Annamária Szalai, was 
directly appointed by Prime Minister Viktor Orbán. The Media Council chairperson and its members serve 
indefinitely renewable nine-year terms. According to an amendment passed by lawmakers after the close of 
Hungary’s EU presidency in July 2011, members of the Media Council may only be replaced by a two-thirds 
majority vote. This amendment, in effect, means that the chairperson and its members will likely never lose 
their mandate because they can only be replaced if new members are elected by a two-thirds majority vote—a 
rare situation in Hungarian politics.1  

The Authority and the Media Council, and specifically their joint chairperson, have an excessively broad 
scope of competence over Hungary’s media regulation system. This body controls all aspects of Hungary’s 
media landscape, including awarding broadcasting licenses, monitoring content and program requirements, 
and sanctioning media for violations to the new media laws. It has become increasingly evident that the Media 
Council lacks the political independence necessary to safeguard a free and independent media in Hungary. 
Rather, this body acts as an extended arm of the Hungarian Government, with powers practically equal to a 
ministry. This is reflected not only in its partisan composition but also by a number of its recent decisions, 
which not only favour the political right’s economic interests but also diminish media pluralism in Hungary.  

In December 2011, the Media Authority awarded the frequency used by Klubrádió to an unknown company 
with no broadcasting experience. The Authority issued the tender for an all-music radio station, making it 
clear that Klubrádió cannot continue its operation in its present form unless it transformed its programming 
into a “light” radio station. The rules on tender procedures for broadcasting frequencies allow the Authority to 
arbitrarily apply the laws. The evaluation of the bids was not transparent.  

                                                           
1
 Although the law provides for delegation by consensus, if that is unsuccessful, then with qualified majority, and a parliamentary vote 

by qualified majority, Fidesz did not negotiate with the opposition and applied its qualified majority to carry elect its appointees. An 
amendment in August 2011 ordered that the mandate ceases when the new members and Chairperson are elected. This may be 
prevented by a political force which owns one third of the votes. As it is likely that Fidesz and its supporting parties will remain 
influential even after several elections – especially if the recently passed electoral law, which favours Fidesz, remains in force – it is 
quite likely that the present members will not lose their mandate after the nine years have lapsed.  



 

 

As a consequence of the decision, there are no national left-liberal radio stations remaining Hungary. The 
remaining news or talk radios represent the rightist political opinion and/or belong to Fidesz-related interest 
groups (Lánchíd, Info Rádió).  

It should be emphasised that the Klubrádió decision is part of a long-term strategic plan by the Fidesz party 
and pro-Government media companies to dominate the mainstream media. The underlying mission of the 
media laws and of the Media Council is to assist Fidesz in carrying out its established goal of acquiring 
control of the media scene, through both legal and economic means. There has been a general belief on the 
political right that there is a leftist prevalence in the Hungarian media, and the intention to change this has 
been expressed by Government officials on several occasions.2  

The law does not define cross-ownership rules, which poses a serious risk to the diversity of information 
sources and media pluralism, particularly with regards to the domestic media market trends. This has enabled 
Fidesz-friendly and right-wing media to dominate Hungary’s media landscape. Radio Lanchid, which is 
bound to the rightist political parties, won a national radio frequency (Class FM) and several local frequencies 
through its sister companies. Companies related to Fidesz are regularly attempting to buy one of the big 
national commercial television stations. Another company related to Fidesz bought one of the biggest, freely 
distributed daily newspaper, Metropol.3 At the same time, the Media Council recently prohibited the merger of 
Axel Springer and Ringier publishers, a decision that was neither supported by professional arguments nor 
made using a sound methodology or with transparency. This decision has threatened the future of one of 
Hungary’s largest national newspapers, Nepszabadsag, a liberal daily owned by Ringier.  

In addition, Hungary’s new media laws have drastically restructured the country’s public media system in 
ways that pose serious threats to its diversity and independence. This issue was also not addressed by the 
Hungarian Constitutional Court’s decision. All property, employees and funding of the public service media 
companies have been aggregated into the Programming Service Support and Property Management Fund 
(hereafter: the Fund), which is indirectly controlled by Ms. Annamária Szalai, in her role as chairperson of the 
Media Council. The Fund’s overall management, including its director and vice-director, are controlled by the 
Media Council.4 The Fund is accountable to the Media Council, while it is not accountable to either the Board 
of Trustees or the Public Service Body of the public service provider companies. As a result of these changes, 
news coverage by Hungary’s public media has become biased and untrustworthy, and has lost its credibility.  

While more funding has been allocated to operate it than ever before, its managing decisions are intransparent. 
The public service media became disfunctional from all aspects: from the aspect of serving the public, from 
the aspect of prudent management and from the aspect of political independence. 

Hungary’s national news agency, MTI, offers its news content free of charge to other media outlets. This has 
given MTI—an agency headed by a right-wing editor nominated by the Media Council chairperson and who 
has openly professed his allegiance to the Government—a distinct advantage in the market, as economically-
challenged online news portals are unable to afford to buy news from independent agencies.  

Although the international attention has temporarily discouraged the Media Council from using its 
competences to its full potential, there are already obvious signs of self-censorship, de-politicisation and 
conformity, primarily in Hungary’s national commercial television. The media laws have had a significant 
“chilling effect” on all media — as editors and journalists are fearful of the high fines and sanctions. Hundreds 
of public media journalists have been dismissed as part of that sector’s restructuring, and a number of notable 

                                                           
2 Among others, a book written by Imre Kerényi, now Prime Minister’s Commissioner, „Media-Balance” discusses that the 
establishment of a media balance that reflects election results by law is an urgent policy task. http://www.booker.hu/konyv/media-
egyensuly_kerenyi_imre/ 
3 http://hvg.hu/itthon/20111227_Polyak_Gabor_mediatorveny_egy_eve – in Hungarian.  
4 §136 Mttv.  



 

 

editors of the most popular online sites have also left their positions under unknown circumstances.5 Hence, 
critical media coverage of the Government’s policies is increasingly rare.  

The Orban government has dramatically changed the public law environment in Hungary. All fundamental 
laws have been changed, including the Constitution, and all institutions that would provide necessary checks-
and-balances have either been eliminated, replaced and/or re-staffed with Government-friendly figures. The 
judicial system and the national bank are no exception. After several retrospective acts were passed, legal 
security became very questionable. These measures have dramatically eroded the essential institutions of 
Hungary’s democracy and have further eroded the public’s trust in its democratic institutions, including the 
media.   

As a recent study shows, Hungary’s media laws are not consistent with other media laws in Europe, despite 
the Hungarian Government’s claims to the contrary.6 Although some minor elements of the media laws were 
amended in March 2011 after the European Commission found several provisions did not comply with EU 
norms, the most problematic elements of the media laws were left intact.  

We, as signatories to this paper, believe that it is necessary for the European Union to define and protect the 
core principles of media regulation and press freedom at the European level. This would provide an important 
guarantee against attempts by governments of EU-member states to control the media. The European Union is 
more than just an economic union. It is based on an agreement among member states that there are common 
human rights and freedom of expression values and principles to which all member states are bound. The 
foundation of democratic society and of a democratic European community is based on free speech and the 
free flow of information. Europe has a Parliament elected by its citizens, yet ensuring media freedom for all its 
citizens is yet to come. We urge the Committee to support our ongoing efforts to safeguard this fundamental 
right in Hungary.    

Budapest, 19 January, 2012 

                                                           
5 (Founders Balázs Weyer and Péter Nádori were fired from Origo in September, Péter Novák in January 2012. Peter Uj, an iconic 
journalist and blogger and founder of the Index.hu (the first internet news portal in Hungarian) left Index in September. The 
circumstances were unknown in all cases). 
6
 See, “Hungarian Media Laws in Europe: Assessing the Consistency of Hungary’s Media Laws with European Practices and Norms,” 

the Center for Media and Communication Studies (CMCS), Central European University, www.cmcs.ceu.hu. 

 


